Ahol már egy Nohab sem elég

Mónosbél, 2015. szeptember 6. -- A Budapest - Miskolc fővonal Nagyút és Mezőkeresztes-Mezőnyárád közötti szakaszát 2015 nyarán felújították, ekkor jelentős mennyiségű használt sínt nyertek ki a pályából Mezőkövesd környékén. A sínek egy részét azóta is az Eger - Putnok vonal mellett tárolják, azokat három részletben hozták fel Mónosbél és Bélapátfalva állomásokra. Az első adag használt sín egy kellemes őszi vasárnapon érkezett Mónosbélre. A szállítást azért egy hétvégi napra időzítették, hogy a rakodással a lehető legkevésbé zavarják a vonal forgalmát. Eger és Szilvásvárad között ilyenkor mindössze egyetlen pár személyvonat közlekedik.

© Varga Ádám

Érkezés Mónosbélre, a háttérben az Egercsehi Szénbányák megmaradt rakodója, a szerelvény mögött kissé lemaradva a segélygép látszik

Mónosbél egy nyugodt, kihalt kis vidéki állomás három vágánnyal és rakodóval. Az egy fős személyzet dolga a naponta eltérő mennyiségű, egy, kettő, három vagy négy pár személyvonat fogadása és menesztése, a jelzők kezelése. Egykor itt rakták teherkocsikba az egercsehi szénbányából kötélpályán érkezett szenet, és vízvételezési lehetőség is volt itt a gőzösök számára. Mára se rakodás, se teherforgalom nem maradt, a személyforgalom sem jelentős. A váltókat 2008-ban kiszögellték, ám a sínszállítmány érkezése előtt helyreállították, így az állomás ismét képes volt egyszerre több vonat fogadására.

Ezen a reggelen a használt síneket „Ketty,” a Kárpát Nohab hozta. A gép a többi magyarországi Nohabtól eltérően csak négy hajtott tengellyel rendelkezik, így a hegyvidéki jellegű 87-es vonal némiképp kifogott rajta. A megszűnt Tardosi kőbányák megállóhely közelében egy szűk és emelkedő ívben befeszült a szerelvénnyel, s onnan önerőből nem tudott továbbindulni. Ekkor hívták segítségül Eger-Felnémetről az Omya-s tehervonat Szergejét, amely áttolta a szerelvényt a kritikus szakaszon, s végül együtt jutottak el Mónosbélre. A komoly problémát sikerült viszonylag gyorsan megoldani, és jócskán a szilvásváradi személyvonat érkezése előtt szabaddá tették a pályát.

© Varga Ádám

A segélyező Szergej is bejár Mónosbél állomásra

© Varga Ádám

Rég nem látott vonatforgalom Mónosbélen. A Szergej Eger felé vár indulásra, a Nohab pedig rövid egyeztetést követően átjárni készül a szerelvény másik végére.

© Varga Ádám

jócskán a személyvonat érkezése előtt szabaddá tették a pályát - még egy körbejárásra is volt idő

A használt sínek lehúzása hosszú, öt-hat órás folyamat. A képen látható berendezés az egész szerelvény hosszában képes mozogni, a hosszú sínszálakat a szerelvény végén két kar segítségével engedi le az alattuk lévő vágányra. Az utolsó kocsit, és vele együtt az egész szerelvényt mindig oda kell állítani, ahová a sínszálat kívánják lehúzni, ez pedig rengeteg tolatási műveletet és időt igényel.

© Varga Ádám

A hosszúsín-szállító szerelvény rakodó berendezése - ügyes kis szerkezet

© Varga Ádám

Almárnál, a hegyek közül kiérve már könnyű a terep, de várja még a Vár mögötti emelkedő...

Szerzők: 

Téma: 

Helyszín: 

Hozzászólások

RwMan
Egyáltalán nem meglepő, hogy itt, Mónosbél környékén két erős mozdony kell egy ilyen nehéz tehervonat továbbításához. Az egykori bélapátfalvi cementgyár tehervonatait is két Szergej húzta, pedig felfelé üresen jöttek.