Az egyiknek sikerült...

Mátészalka, 2013. július 12. -- Nem jött ki jól a lépés a mai nap a Kárpát Vasút számára, akiket az AWT bízott meg egy gabonaszállító vonat továbbításával. Az iparvágányon rég befejezték a rakodást, és a tehervonatnak 13 órakor már indulnia kellett volna az állomásról, ám a mozdonyvezető nem volt sehol. Pontosabban: éppen egy Mátészalka felé zakatoló vonaton üldögélt. Az előző napon érkezett kék Szergej pedig lezárva pihent. Ekkor még mindenki azt hitte, hogy a mozdonyvezető megérkezésével minden "sínen lesz".

A mátészalkai állomáson a magánvasút késése azért okozott kisebbfajta riadalmat, mert az iparvágányon rögtön utánuk a Rail Cargo Hungária vonata következett. Nagyobb késedelem esetén lejár a másik, Trakciós mozdonyvezető munkaideje, és akkor a délutáni RCH-s tehervonat csak további bonyodalmak árán jutott volna fel Debrecenbe. A kék Szergej vezetője végül megérkezett, a mozdonnyal kiment az iparvágányra, majd a rakott szerelvénnyel fél három körül tért vissza az állomásra. Néhány perccel ezután a másik Szergej is feldübörgött, és kisebb füstfelleget húzva ő is elindult az iparvágány felé.

© Barta Endre

azt hitték, hogy a mozdonyvezető megérkezésével minden "sínen lesz"

© Barta Endre

feldübörgött, és kisebb füstfelleget húzva elindult az iparvágány felé

Mint bárhol máshol az országban, évekkel ezelőtt a mátészalkai állomáson is sokkal nagyobb volt a forgalom. Hazánk északkeleti csücskének legnagyobb csomópontján saját kis fűtőház is működött, időnként több M32-essel, mint Nyíregyházán. Aztán sorra zárták be az üzemeket, bezárt a fűtőház is, és persze az M32-eseket is már hiába keresnénk. A város délnyugati ipartelepére vezető sínek is évek óta rozsdásodtak, majd az egykori Szabolcs Gabona Zrt. silóit az ÁTI DEPO Közraktározási Zrt. vette át.

Az ÁTI DEPO az országban jelenleg tizenhárom telephellyel rendelkezik, melyek közül hét helyen - Baján, Békéscsabán, Kecskeméten, Mátészalkán, Mezőkovácsházán, Örményesen és Szabadbattyánban - összesen 183.000 tonna gabona befogadására alkalmas gabonatárolót üzemeltet. A mátészalkai létesítmény a saját 28.400 tonnás kapacitásával még csak nem is tartozik a legnagyobbak közé. A telephelyek főleg szemes termények bértárolásával, gabona árukezeléssel és vasúti irányvonatok berakodásával foglalkoznak, a gabona kereskedelmét tőle független cégek bonyolítják. Ezzel is magyarázható, hogy a gabonát ugyaninnen egyszerre több vasúttársaság is szállítja. Az AWT Trenitalia-kocsikból álló vonatát a Kárpát Vasút mozdonya vontatta, míg az RCH vonata magyar kocsikból állt, a vonóerőt a szokott módon a MÁV-Trakció szolgáltatta.

© Barta Endre

a Szergej a kocsikat az iparvágányon hagyta, az állomásra gépmenetben tér vissza

© Barta Endre

hiába csak három kocsi, elsőbbsége van az AWT-vel szemben

A 191-es Szergej időközben az üres gabonaszállító kocsikat beállította az iparvágányra, majd visszatért az állomásra, hogy felvegye a vonatát. Hiába csak három kocsi, elsőbbsége van az AWT-vel szemben, mert ezeknek estére mindenképp Debrecenben kell lenniük, hogy le ne késsék a ferencvárosi "csatlakozást". Aztán kiderült, hogy ha akarták volna, az AWT akkor sem tudott volna az RCH elé kerülni, mivel a kék Szergej szolgálatképtelenné vált. Az álló motorú gép mellett a mozdonyvezető hosszasan telefonált, végül úgy döntöttek, hogy segélygép helyett inkább a szerelők indulnak útnak a tartalék-alkatrésszel.

Mai "versenytársa", az ütött-kopott kinézetű 191-es Szergej egy megbízható gép, sőt, a debreceniek legerősebb mozdonya. Még egy 2600 tonnás tehervonatot is elhúzna itt az Alföld peremén, és egyáltalán nem az ő hibája, hogy a fél négyes indulás ellenére csak estére ért Debrecenbe. A sűrű személyforgalom miatt szinte mindenhol félreállították, Nyírbátorban közel másfél órán keresztül várakozott. De még így is jobban járt, mint a kék Szergej, ami holnap reggelig biztosan Mátészalkán marad.

© Barta Endre

kormos továbbindulás Hodászról

© Barta Endre

nem az ő hibája, hogy a fél négyes indulás ellenére csak estére ért Debrecenbe

© Barta Endre

fa és gabona, a Nyírség árucikkei mindenhol

© Barta Endre

az utolsó elrugaszkodás Debrecen felé

Szerzők: 

  • Barta Endre

Téma: 

  • Áruszállítás

Helyszín: 

  • Magyarország / Vasútvonalak Magyarországon / 110. Debrecen - Mátészalka vasútvonal

Járművek: 

  • Dízel mozdonyok / Luganszki dízel mozdonyok / MÁV M62 sorozat