Dupla vagy semmi

Marcali, 2017. július 20. -- Nem biztos, hogy a vasúti mellékvonalak jól jártak az áruforgalom liberalizációjával, vagyis a sok, egymással versengő magánvasút megjelenésével. Egy marcali kiszolgálás korábban egyszerűbb és hatékonyabb lehetett: ugyanaz a mozdony lehozta volna a műtrágyát és elvitte volna a fát. Ez ma egy egészen más, látszólag pazarló logika szerint zajlik. A Szergej ma gépmenetben jött Marcaliba, utána a magánvasút hozta a műtrágyás vonatot, majd a Szergej elvitte a két fás kocsit, a magánvasút pedig gépmenetben távozott. És mindezt egy 20 km/órás sebességre, állomástávolsági közlekedésre alkalmas pályán... A vasútbarát persze boldog, a látvány csodálatos, de lehet, hogy közben máshol mozdony- vagy személyzethiány miatt fuvarok késnek, vagy maradnak el.

Somogyszob és Balatonszentgyörgy között 2009. december 13-ától szünetel a személyforgalom, a vonalat az áruszállítás tartja életben. A legnagyobb forgalom a marcali IKR-iparvágányon zajlik, ahová rendszeresen érkeznek műtrágyával rakott tehervonatok. Az IKR Agrár Kft. Marcaliban csak raktározási és kereskedelmi tevékenységet végez, a vonattal érkező műtrágyát a környékbeli mezőgazdasági termelők traktorokkal, teherautókkal viszik tovább a saját raktáraikba, vagy rögtön ki a földekre. A műtrágyát Vágsellye és Marcali között a Petrolsped magánvasút szállítja. A mai másik vonat, a Rail Cargo Hungária tolatós tehervonata Nagykanizsáról indult, és valószínűleg útközben nem volt semmi dolga, mert elég korán elérte a marcali mellékvonalat. A pálya nagyon rossz állapotú, teljes hosszában 20 km/órára alkalmas, de előfordulnak rövidebb, 5 km/órás korlátozások is. Ez egyébként indokolt is lehet, a korhadt talpfák és a sínek között sok helyen hiányzik a kapcsolat. A lassan haladó Szergej Marcali határában egy sínekre dőlt fa miatt el is akadt, amelyet végül a tolató csapatnak sikerült eltávolítania. A Szergej a SEFAG iparvágányán felvette a két teherkocsit, a tolatás végeztével Marcali állomáson körbejárt, és várt.

© Barta Endre

 a Szergej ma gépmenetben jött Marcaliba

© Barta Endre

teljes hosszában 20 km/órára alkalmas, de előfordulnak rövidebb, 5 km/órás korlátozások

© Barta Endre

a tolatás végeztével Marcali állomáson körbejárt, és várt

Nagy bajban lett volna a magánvasút, ha meg kellett volna várniuk a Szergej balatonszentgyörgyi visszaérkezését. Ők ugyanis most a szokásosnál is hosszabb tehervonattal érkeztek, amelyet Balatonszentgyörgy és Marcali között csak két részletben tudnak továbbítani. Ha nem sikerül időben végezniük, akkor lejár a személyzet munkaideje, és a fuvar is napokat késhet. A magánvasút végül engedélyt kapott, és a műtrágyás vonat első fele elindulhatott Marcaliba, az RCH vonata ott várt az érkezésükig, csak utána indult visszafelé. Aztán mire a magánvasút végzett a tolatással, addig a pálya is felszabadult, és a indulhattak vissza a műtrágyás vonat második feléért.

A Petrolsped magánvasút tehervonata villamos vontatással közlekedik a szlovákiai Vágsellye (Šaĺa) - Szob - Budapest - Balatonszentgyörgy útvonalon. A vonatot Balatonszentgyörgy és Marcali között, egy 17 km hosszú felsővezeték nélküli szakaszon dízel mozdonnyal továbbítják. A világon rengeteg olyan irányvonat közlekedik, ahol az útvonal egy része, általában az eleje vagy a vége nincs villamosítva. Léteznek már olyan villamos mozdonyok, amelyek akkumulátorokkal vagy egy dízel motorral felsővezeték nélküli szakaszokon is képesek közlekedni. Az így elérhető megtakarítások ellensúlyozhatnák a mellékvonali többletköltségeket, ezzel a vasúti szállítás Marcaliba, de sok más iparvágányra is gazdaságosabb lehet.

© Barta Endre

a látvány csodálatos, de lehet, hogy közben máshol fuvarok késnek

© Barta Endre

az RCH vonata ott várt az érkezésükig, csak utána indult visszafelé

© Barta Endre

irányvonat a marcali iparvágányon, az utolsó mérföldek dízel vontatással

Szerzők: 

Téma: 

Helyszín: 

Járművek: