Ébredés tizenhat évnyi kómából

Nagyvárad - Körösszeg, 2013. augusztus 23. -- A mindössze öt kisebb-nagyobb falvat kiszolgáló, 25 kilométer hosszú határmenti zsákvonalon a személyforgalmat 1997-ben szüntették meg. Nagyvárad központjába ma a jó minőségű közúton óránként jár az autóbusz. A vasút mégis fennmaradt. Két napja, augusztus 21-én indult meg rajta újra a forgalom. Megnyitása Magyarországról nézve, a hazai viszonyok ismeretében teljesen érthetetlen. A válaszokat a helyszínen keressük.

© Barta Endre

Körösszeg, egy új nap hajnalán

Nagyvárad közel kétszázezer lakosú, pezsgő nagyváros a Partium nyugati peremén. Az egykori szocialista ipari kombinátok helyét kisebb, modernebb üzemek vették át, közben a kereskedelem is rohamosan fejlődik. A város vonzáskörzete jóval túlnyúlik az államhatáron. Az alacsonyabb ingatlanárak miatt sokan cserélik magyarországi kertes házra a nagyváradi panelt, miközben a nagyváradi üzletek Magyarországról is sok embert vonzanak. A határok fokozatos megszűnésével elképzelhető, hogy a jelenleg reménytelen képet mutató békési és bihari falvak lakói a jövőben Nagyváradon találnak biztos megélhetésre.

A mai Magyarország felé három vasútvonal is vezetett, ebből ma csak a püspökladányi fővonalon van forgalom, Nagykereki és Körösnagyharsány felé a pályát a határon felszedték. A kettévágott vasútvonalak újranyitására tanulmányok sora készült és készül még ma is. Egyszerű megoldást sajnos egyikük sem kínál. A megszüntetett szakaszokon teljesen új vasutat kell építeni, és szerintük a meglévő infrastruktúrából sem lehet túl sokat hasznosítani.

Sokak szerint a favorit a Debrecen - Nagyvárad vonal, a vésztői irány esélyei a körösnagyharsányi vonalrész 2009-es bezárásával sokat romlottak. Ennek ellenére tényleges lépések éppen itt, a vésztői vonal romániai részén történtek. Nem írtak ki rá nemzetközi tendert, nem indítottak EU-s projektet, hanem csak a saját egyszerű eszközeikkel újra járhatóvá tették a pályát. A teljesen elkorhadt talpfák helyére kevésbé rosszakat hoztak, a kidőlt síneket a helyükre rakták, a pályát új zúzottkővel erősítették meg. Az így elért 30 km/órás átlagsebesség viszonylag jónak mondható.

© Barta Endre

Nagyvárad, a város vonzáskörzete jóval túlnyúlik az államhatáron

© Barta Endre

a meglévő infrastruktúrából nem lehet túl sokat hasznosítani, mégis...

© Barta Endre

a saját egyszerű eszközeikkel újra járhatóvá tették a pályát

© Barta Endre

az éjszakát egyelőre a motorkocsiban tölti, de hamarosan már ágyban alhat

A hosszú, tizenhat éves üzemszünet után persze nem is az állami CFR jött vissza, hanem egy regionális személyszállításra szakosodott magánvasút, a kolozsvári székhelyű Regional SRL, a Via Terra vállalatcsoport tagja. A társaság és a francia vasútról vásárolt Caravelle motorvonatai a környéken már nem ismeretlenek. A CFR kivonulásával a Nagyvárad - Illye - Pusztahollód - Vaskoh és a Nagyvárad - Margita - Sármaság vonalakon is velük utazhatunk. Augusztus 21-től Körösszeg (Cheresig) felé is a társaság motorvonatai járnak.

A vonal menetrendje sűrűnek nem mondható, de maximálisan kihasználja az egyszerű infrastruktúra nyújtotta lehetőségeket. A vonalon sehol sincs forgalmi szolgálat, a körösszegi végállomáson is csak egyetlen vágány van. Nagyvárad és Körösszeg között a Regional motorkocsija minden nap ötször fordul. A hajnali vonat a gyári munkások, a reggeli az iskolások napi bejárásához igazodik. A cég azonban szeretne mindenki kedvében járni, és a vasút a kisebb forgalmú délelőtti órákra sem áll le. A további két délelőtti vonat azokat célozza meg, akik különösebb kötelezettségek nélkül utaznának Nagyváradra vásárolni, ügyeket intézni. A vasút délután már inkább a Nagyváradról hazatérőket szállítja. Az utolsó vonat este fél kilenckor érkezik Körösszegre, de innen csak hajnalban indul vissza. A mozdonyvezető az éjszakát egyelőre a motorkocsiban tölti, de zajlik a körösszegi felvételi épület felújítása, ahol hamarosan már ágyban alhat.

Erős versenytárs az autóbusz, amely egy-két csuklós Ikarusztól eltekintve viszonylag korszerű kocsikkal jár, természetesen a falvak központján keresztül.  Menetrendjük egyformán háromnegyed óra, és Nagyváradon is nagyjából ugyanoda érkeznek. Az autóbusz útvonala kedvezőbb, hiszen átmegy a városon, amelyet a vasút északnyugati irányban megkerül. A vonattal inkább a Nyugati ipartelepek dolgozói járnak jobban, és persze azok, akik Nagyváradról vonattal szeretnének tovább utazni. A vasút újraindítása után három nappal természetesen alig volt utas, de egyelőre itt is sokan lehetnek szabadságon, és még az iskolákban sem kezdődött meg a tanítás. A környéken lakó látszólag örülnek a vonatnak, többen kijönnek csak úgy, nézelődni. A "regionális" vasutasok is bizakodóak, a mozdonyvezető lelkesen "röplapozik", osztja az újra járó vonatok menetrendjét.

© Barta Endre

Caravelle motorvonatai a környéken már nem ismeretlenek

© Barta Endre

a cég szeretne mindenki kedvében járni, a vasút a délelőtti órákra sem áll le

© Barta Endre

többen kijönnek csak úgy, nézelődni, a mozdonyvezető röplapokat dobál

A vonalon egyelőre nincs teherforgalom, de elképzelhető, hogy hamarosan ez is megváltozik. Újpalota község határában működik a Nutrientul cégcsoport központi keverőüzeme, ahol gabonafélék felhasználásával különböző állati takarmányokat készítenek. Az üzem iparvágánya Újpalota megálló-rakodóhelyen ágazik ki, az ipartelepen egy meglehetősen viharvert, régóta nem használt tolatómozdony árválkodik. A vasút lezárása óta a be- és a kiszállítás kizárólag közúton zajlik. A kisebb mennyiségű, kevésbé koncentrált kiszállítás valószínűleg továbbra is közúton marad, de a nagy mennyiségben, nagyobb távolságról érkező alapanyagok szállítására a vasút ésszerű alternatíva lehet. A mozdonyt és az iparvágányt gyorsan rendbe tudják tenni, az évek során tönkrement vasúti rakodóberendezések javítása vagy pótlása ennél jóval nagyobb és költségesebb feladat.

Mint bármely más helyiérdekű vasúton, a Nagyvárad - Körösszegen is inkább csak helybéliek utaznak. Különösebb turistalátványosságok a vonal mentén nincsenek, de a nyugodt, falusi környezet megér egy utazást. Nagyvárad ipari zónáját és a kitelepülők új építésű lakónegyedeit elhagyva a Caravelle lelassul, de vele együtt lassul a mellette lévő világ is. Körösgyéres után egy bővizű, gyors folyású csatorna kanyarodik a pálya mellé. Benne halak fickándoznak, partján horgászok várják őket. A Sebes-Körös által táplált, gátak közé szorított csatornából isznak a környező legelő állatai is. Vizesgyán mellett ludak, kecskék, juhok és tehenek bámulják az általuk ismeretlen, tizenhat év után újra itt csattogó és brummogó szerkezeteket.

© Barta Endre

viharvert, régóta nem használt tolatómozdony árválkodik

© Barta Endre

nincs teherforgalom, de elképzelhető, hogy hamarosan ez is megváltozik

© Barta Endre

vele együtt lassul a mellette lévő világ is

Szerzők: 

  • Barta Endre

Téma: 

  • Utazás

Helyszín: 

  • Románia / Vasútvonalak Romániában

Járművek: 

  • Dízel motorkocsik / ANF dízel motorkocsik / Román magánvasúti 97 sorozat