Újra vonattal a vietnámi vonalon

Galgamácsa - Vácrátót, 2019. április 9. -- Közel tíz éves szünet után újra járnak a személyvonatok a Galgamácsa és Vácrátót közötti, 77-es számú vasútvonalon. Ez sajnos nem valami átgondolt, utasbarát koncepció része, hanem csak a Budapest - Hatvan vasútvonal átépítése körüli általános felfordulás egyik újabb fejezete. A Pécel és Aszód közötti teljes kizárásban végzett munkák során Aszód állomás Budapest felőli kitérőkörzetét teljesen szétbontották, így az állomás a Balassagyarmat felől érkező vonatokat sem tudja fogadni.

Galgamácsa és Aszód között április 1-től május 12-ig vonatpótló buszok járnak. A vonatok egy része Galgamácsáról fordul vissza, de napi öt vonatpár egy gyors irányváltás után Vácrátótig közlekedik, ahol Vác vagy Budapest felé lehet átszállni. Balassagyarmat és Budapest között az óránként induló, másfél órás menettartamú autóbuszokkal ez sem veheti fel a versenyt, de a vasút menti falvakból Budapest felé valós alternatíva lehet, feltéve ha az utasok nem fáradtak volna még bele ebbe az egészbe. A Budapest - Hatvan szakasz átépítése miatt sűrűn változó menetrendet sokan nem tudják, vagy nem is akarják követni, és egyre többen ülnek át a kényelmes, közvetlen autóbuszjáratokra.

© Barta Endre

a kora délelőtti 33517-es érkezik a vácrátóti állomásra

A Galgamácsa és Vácrátót közötti 15 kilométert a személyvonatok 16 perc alatt teszik meg. Ez egy tíz éve alig használt vonalon egészen jónak számít. A személyforgalom ugyan megszűnt, de időnként egy-egy tehervonat, kiránduló különvonat vagy próbamenet igénybe vette a pályát. A villamos felsővezeték végig feszültség alatt volt, hiszen például a fénysorompók is erről működtek, de mégis megrongálták, és emiatt több helyen veszélyesen belógott. A személyforgalom újraindítása előtt a felsővezetéket megjavították, a pálya menti bozótot kiirtották, és az aláverés és zúzottkőpótlás nyomai is több helyen látszódnak.

A vonal két megállóhelyét nem helyezték újra forgalomba, mert másfél hónap kedvéért nem lett volna semmi értelme. A vonatok Galgamácsa és Vácrátót között menetrend szerint sehol sem állnak meg. Váckisújfaluból talán lenne néhány utas, de Kisnémedi megállóhely már az építés korában is teljesen reménytelennek látszott. A faluból egyórás gyalogútra fekszik, járda és közvilágítás persze nincs, de buszmegálló, sőt, biztonságos félreállási lehetőség is alig. A töltésen fekvő peronra az útról egy hosszú lépcsősoron lehet feljutni.

© Barta Endre

Aszód állomás Budapest felőli kitérőkörzetét teljesen szétbontották, így az állomás a Balassagyarmat felől érkező vonatokat sem tudja fogadni

© Barta Endre

nem biztos, hogy a FLIRT mellett a 117-es sorozat (leánykori nevén Bzmot) kivívta volna az utasok szimpátiáját

Nagy dolgokról egyébként sem beszélhetünk, a szerelvény és a személyzet is rendelkezésre áll, csak éppen a galgamácsai várakozás helyett tesznek egy vácrátóti fordulót. Ez egy jó szándékú és olcsó megoldás, nehéz megmondani, hogy ennél többre az akarat hiánya, vagy a korlátozott lehetőségek miatt nem került sor. Az valószínűleg túlzás, hogy a balassagyarmati Bz-motorkocsik Veresegyházon át egészen a Nyugati pályaudvarig közlekedjenek. Mint bárhol az országban, Balassagyarmaton is járműhiány van. Sok mellékkocsit selejteztek, helyettük is motorkocsik közlekednek, a legdurvább esetben összesen négy! De nem is biztos, hogy a FLIRT mellett a 117-es sorozat (leánykori nevén Bzmot) kivívta volna az utasok szimpátiáját. Annyi viszont belefért volna, hogy Vácrátót helyett Vácig közlekedjenek, ahonnan a zónázóval már gyorsan el lehet érni a fővárost. A leggyorsabb eljutás kora hajnalban, napi egyetlen alkalommal éppen ezen az útvonalon lehetséges.

Vácrátót és Galgamácsa között a vonatok tehát elég alacsony kihasználtsággal, mondhatni üresen ingáznak. A menetidő pedig annyira nem is rossz, bár igaz, hogy csak a háromszori átszállással és pótlóbuszos utazással szemben versenyképes. A vasútvonal viszont szép, sőt, most tavasszal egészen lenyűgöző, vasútbarátok számára egy kellemes program a hétvégére.

© Barta Endre

Kisnémedi megállóhely fekvése már az építése idején is teljesen reménytelen volt

© Barta Endre

igényes vonalvezetés, két vágányra épített alépítmény, gallyazás és zúzottkőpótlás nyomai Váckisújfalu megállóhely környékén

© Barta Endre

a vasútvonal viszont szép, sőt, most tavasszal egészen lenyűgöző

Szerzők: 

Téma: 

Helyszín: 

Járművek: