Marcali délről is elérhető

Somogyszob - Marcali, 2016. december 21-22. -- Balatonkeresztúr és Somogyszob között a személyvonatok közlekedése 2009. december 13-án megszűnt, de a teherforgalom továbbra is életben tartja a vonalat. A vasút fénykorához képest persze ennek a volumene is lecsökkent, de Marcaliba és Böhönyére ma is rendszeresen járnak még a tehervonatok. Marcali állomás legnagyobb fuvaroztatója az IKR Agrár Kft., amely a beérkező műtrágya tárolásával, csomagolásával és közúton történő továbbításával foglalkozik. A műtrágya döntő hányadát vasúton szállítják a dél-szlovákiai Vágsellyéről, a Duslo legnagyobb üzeméből. Éves szinten sok ezer tonnáról beszélünk, egyetlen vonattal nagyjából 1000 tonna érkezik. Az irányvonatok villamos vontatással, Szobon keresztül jutnak le Balatonszentgyörgyre, ahonnan nagykanizsai Szergejek, Bobók vagy esetenként Dácsiák viszik tovább Marcaliba, de időnként magánvasúti mozdonnyal is találkozhatunk. A műtrágyán kívül Marcaliban gabonát is rakodnak, amelyek szintén irányvonattal, Bajánsenyénél hagyják el az országot.

A vonal másik állandó rakodóhelye Böhönye, ahonnan több-kevesebb rendszerességgel fát szállítanak. Megrendelés esetén hétfőn, szerdán vagy pénteken, vagyis a csurgói, szentai és nagyatádi kiszolgálással azonos napon egy Remot Szergej állítja ki az üres, vagy hozza be a rakott kocsikat. A böhönyei kiszolgálás Somogyszob felől történik, a vasútvonal középső, Mesztegnyő és Böhönye közötti szakasza pedig annyira tönkre ment, hogy 2015. októberében a forgalomból is ki kellett zárni.

© Szőcsényi Gábor

Balatonszentgyörgy helyett Somogyszobra érkezett az irányvonat Szlovákiából

© Szőcsényi Gábor

Mesztegnyő állomáson halad át a Kocúr

A kettéosztott vasútvonal számára érdekes fordulat következett, amikor a dél-balatoni fővonal átépítése elérte Balatonszentgyörgy térségét, vagyis a Marcali felé vezető vasútvonal csatlakozását. A vasúti pályát Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy állomások között 2016. december 11-től 2017. június 25-ig lezárták, a vágányzár idején csak korlátozott anyagvonati közlekedés lehetséges. Marcali megközelítése Balatonszentgyörgy felől ideiglenesen megszűnt, ezt Somogyszob felől kellett biztosítani. A legrosszabb állapotban lévő szakaszokat a MÁVGÉP Kft. szakemberei újították fel, a dél-balatoni vasútvonal első ütemében kibontott használt, ám minősítés után a mellékvonalakban még alkalmazható betonaljak beépítésével.

December közepétől megindultak a műtrágyás vonatok Somogyszob felől Marcaliba. Az első vonatot Vágsellye és Somogyszob között a ČD Cargo Laminátkája vontatta, majd a villamos felsővezeték nélküli mellékvonalon a szlovák Petrolsped vasúttársaság dízel mozdonya vette át. Az ömlesztett műtrágyát Tds kocsikban, az előre kiszerelt big-bag-es műtrágyát ponyvás Rilns kocsikban szállítják. Mivel a pálya ív- és lejtviszonyai komolyabb vonóerőt igényelnek, kisebb teljesítményű vonógép egy részletben el sem tudja vinni a teljes vonatot. Nem csak a megfelelő vonóerő hiánya, hanem a legfeljebb 20, de helyenként 10 km/órás sebességkorlátozás is az oka, hogy a magánvasúti Kocurnak két napjába tellett leszállítani a huszonhárom marcali teherkocsit. A szállítás az új évben is folytatódott, a Rail Cargo Hungária ponyvás kocsikból álló szerelvényét már nagyobb mozdonyok, odafelé 628 302, visszafelé 628 309 vontatták.

© Szőcsényi András

a  vonat második fele a következő napon, december 22-én jutott el Marcaliba

© Szőcsényi Gábor

a pálya szinte végig erdőben, vagy erősen elburjánzott növényzet között vezet

A 37-es számú Somogyszob - Balatonszentgyörgy vasútvonal fejlesztése várhatóan tovább folytatódik. A Rail Cargo Hungária a későbbiekben Marcali és Somogyszob között 1500 tonnás, Szergej-vontatású tehervonatokat szeretne közlekedtetni 50 km/órás sebességgel. Ezzel valószínűleg ritkábbak lesznek a Balatonszentgyörgy felőli menetek, de ha Marcalit sikerül Somogyszob felől kiszolgálni, akkor azzal az RCH eszközt és embert takarít meg.

A déli parti fővonalon az idei üdülési szezon után 2017. szeptember 4-től 2018. nyaráig lesz a következő vágányzár, Balatonszentgyörgy és Fonyód állomások között. Ez ugyanígy érinti a 37-es vonal forgalmát, ezért Segesd, Böhönye és Mesztegnyő környékén akkor is érdekes vonatok fognak majd közlekedni. A fotósoknak nem lesz könnyű dolguk, hiszen a pálya szinte végig erdőben, vagy erősen elburjánzott növényzet között vezet, így a teljes vonat nehezen férhet rá egy képre. Legfeljebb annyi a könnyebbség, hogy a MÁV-os Szergejek látszódnak a VonatDroid térképén, ezért mindenki láthatja, hogy éppen merre járnak.

© Szőcsényi Gábor

ha Marcalit sikerül Somogyszob felől kiszolgálni, azzal az RCH eszközt és embert takarít meg

© Szőcsényi Gábor

a VonatDroid térképén mindenki láthatja, hogy éppen merre járnak

Szerzők: 

Téma: 

Helyszín: 

Járművek: