A Kaposvár - Siófok vasútvonal bemutatása

Munkaközi vázlat, vagy demó, igazából csak gondolatok, amelyből aztán el fog készülni egy cikk: az anyag célja, hogy összefoglalja a vasútvonalról szóló legfontosabb és legérdekesebb információkat, korlátozott terjedelemben.

Forrás: wikipédia: A Kaposvár és Felsőmocsolád közötti vonalszakasz 1894-ben, a Felsőmocsolád és Siófok közötti pedig 1906-ban épült meg. Előbbit a Kaposvár–Mocsoládi HÉV építette a Magyar Királyi Államvasutak Kaposvár állomásábólkiágazván a 94,941. sz. keresk. min. rend. alapján a folytatást a Mocsolád–Tab–Siófoki HÉV építette az 1906. évi XIII. törvénycikk alapján, a Déli Vasút Siófok állomásához csatlakozva. A két, egymáshoz csatlakozó hév-vonalat a MÁV kezelte.

A vonal legújabb állomása Somodor, amelyet az 1980-as években létesítettek. A vonalon jelenleg Ádánd állomást, Daránypuszta megállóhelyet és Tab állomást használja a MÁV depónak. 2010-ben Tab polgármestere bejelentette hogy Tab Siófok között a vonalat megcsinálják 60 km/h-ra.

A vonalon Bzmot motorvonatok közlekednek. Elővárosi közlekedés Kaposvár és Felsőmocsolád között van. A vonal fő személyforgalma a Kaposvár-Kisbárapáti szakaszra korlátozódik. Az északi részen, Tab és Somogymeggyes között a leromlott pályaállapotok miatt a vonatok 20-30 km/h-s sebességgel közlekednek, ezért ez a vonalrész kihasználatlanabb. A siófoki elővárosi forgalom a Siófok-Tab szakaszra korlátozódik, ám itt a legnagyobb utasforgalmat a Siófok-Ádánd vonalszakasz adja. A vonalon az átlag sebesség 32 km/h. A vonalon valamikor végig az engedélyezett legnagyobb sebesség 60 km/h-volt. De a rendszerváltás után egyre kevesebb pénz jutott a vasutakra, így több vonal állapota leromlott, köztük a 35-ös számú is.Egykor a 100 km-t a vonat megállásokkal együtt 2 óra 33 perc alatt tette meg, most azonban már több mint 3 óra a menetidő.Ezt egy fő tényező okozza:Felsőmocsoládtól-Karádig a 40 km/s sebességkorlátozás, amit mellékesen megjegyezve a 2009-2010-es áradások hagytak meg sebként a pályában. A vonal másik érdekessége, hogy két pályafenntartási igazgatósághoz is tartozik: Kaposvár-Karád szakasz a Dombóvárihoz, a Karád-Siófok szakasz pedig a nagykanizsaihoz. A Karád-Siófok szakasz megengedett legnagyobb sebessége 30/40 km/h között változik, 10-20 km/h-s lassújelekkel tarkítva. A vonalon általában évente 2-3 alkalommal közlekedik egy-egy tehervágány-gépkocsi (TVG), illetve régebben jártak a vonalon InterPicik, duplán és szólóban is egyaránt. Még régebben, egészen pontosan a 2002-es Bz-frász idején, a személyvonat motorvonatok híján a vonatok M41+Bhv összeállítással közlekedtek. Újdonságokban gazdag év a 2014-2015-ös ciklus, mivel a vonal történetében először (2014.09.26-án) (!) a 30-as számú vonal átépítéséből származó vissznyeremény anyagokat (egész pontosan beton aljakat) hoztak le 4-5 szerelvénnyel 9-15 kocsikkal jött le Siófokról a Kárpát Vasút mozdonyával. És még egy újabb érdekesség a vonal életében, hogy 2015.03.12-én egy UD típusú mozdony járt erre sínvonattal. (ez mi???) A vonal csodálatosan szép helyeken megy keresztül. Szép dombok, mezők, és erdők találhatók rajta. Kisbárapáti és Kaposvár között rendszeres teherforgalom is van.

Last modified: 

2017. november 1. 22:15