Bozótirtás után kerékcsattogás

Marcali, 2017. március 31. -- A dél-balatoni vasútvonal átépítése miatt a környező mellékvonalakon is érdekes dolgok történnek. A 37-es számú Somogyszob - Balatonmáriafürdő vonal életét már az is felforgatta, hogy a dél-balatoni vágányzár miatt Marcali állomást Somogyszob felől kell kiszolgálni. Az elmúlt év végén rohamtempóban tették járhatóvá a lezárt Böhönye - Mesztegnyő szakaszt, és a tehervonatok azóta is rendszeresen erre közlekednek. A következő nagy esemény Marcaliban az első anyagvonat érkezése volt, amelyet a Kárpát Vasút frissen dekorfóliázott 22-es Nohabja, az immár szigetlakó Gunhild húzott.

© Barta Endre

nagy esemény Marcaliban az első anyagvonat érkezése

A Marcaliba szállított betonaljak a napokban átépített Balatonszemes - Balatonlelle-felső szakaszról származnak. Ezeket az aljakat a vasúti pálya bontásakor rögtön a géplánc végéhez kapcsolt speciális teherkocsikra rakták. A kocsik érdekessége, hogy a padló síkjában, a kocsi két oldalán egy-egy sín fut végig, amelyeken a manipulátorok, azaz speciális rakodógépek a vonat teljes hosszában mozoghatnak. A kocsik közötti átjárást két kihajtható elem teszi lehetővé.

Az anyagszállító tehervonat összesen huszonnégy teherkocsiból állt. Az útvonala nem volt egyszerű, mert a dél-balatoni fővonal az átépítés miatt több helyen fizikailag járhatatlan: a pályát vagy gépek foglalják el, vagy pl. hídépítés miatt ténylegesen meg is szakad. A kedd délután induló tehervonat gyakorlatilag az egész Balatont megkerülte, Balatonszemes - Szabadbattyán - Tapolca - Balatonszentgyörgy útvonalon közlekedett. A leglassabban az utolsó kilométereket tette meg, ugyanis Balatonmáriafürdő elágazás és Marcali között hónapok óta egyetlen vonat sem járt, és teljesen benőtte a növényzet. A frissen matricázott mozdony üzemeltetője addig nem engedte elindulni a vonatot, amíg a MÁV le nem vágja az űrszelvénybe lógó ágakat. A pályafenntartó aztán egész nap bozótot irtott, és a tehervonat csütörtök este tovább is indulhatott Marcaliba.

© Barta Endre

bontott betonaljak - a padló síkjában, a kocsi két oldalán egy-egy sín fut végig

Marcaliban egész nap rakodtak, egy autódaru pakolta szépen sorban egymásra a teherkocsikról leemelt betonaljakat. Ügyesen dolgoztak, egy speciális szerelékkel egyszerre három aljat vettek le a kocsiról, és tettek le egymás mellé. A Nohab folyamatosan cserélte a rakott és üres kocsikat, a sorompót tolatás közben gyakran, és viszonylag hosszan le kellett zárni. Ezt nem minden autós viselte kellő megértéssel, elszoktak már itt ekkora forgalomtól. A rakodás végeztével a már ismert útvonalon, Balatonszentkeresztúr felé indultak vissza. A Nohab a teherkocsikat Uzsabánya állomásra vitte, majd újra az északi parton, Tapolca - Szabadbattyán felé tért vissza Szántód-Kőröshegyre. A következő néhány napban Balatonszemes és Balatonlelle felső között fognak a 21-es Nohabbal közösen anyagolni, de aztán később a dél-balatoni vasútépítésen bármikor és bárhol újra feltűnhetnek.

Bár egyelőre nem tudni, hogy mi lesz a használt felépítményi anyagok sorsa, bízzunk benne, hogy a nagyon rossz állapotú mellékvonali vágányokba kerülnek. A fővonali felújítással és a korszerű FLIRT motorvonatok megjelenésével egyre vonzóbb a vasút, és ez a mellékvonalak forgalmára is kedvezően hat. A 37-es vonalról néhány éve még közvetlen személyvonatok jártak Keszthelyre. A vasútra a teherszállítás miatt mindenképp szükség van, a helybéliek közül pedig egyre többen gondolják úgy, hogy a személyvonatok is megélnének.

© Barta Endre

elbontott vágány mellett, meghagyott felsővezeték alatt Balatonkeresztúron

© Barta Endre

 a dél-balatoni vasútépítésen bármikor és bárhol újra feltűnhetnek

Szerzők: 

Téma: 

Helyszín: 

Járművek: