Nyomunkban volt a Tigris!

Budapest – Ráckeve, 2017. szeptember 2. – Éppen százharminc éve, 1887. augusztus 7-én indult meg a közlekedés Budapest első helyi érdekű vasútján, a Duna parti Közvágóhíd és Soroksár között. Még ugyanebben az évben elkészült a Soroksár és Dunaharaszti, majd a következő évben a Keleti pályaudvar és Cinkota, illetve a Filatorigát és Szentendre közötti szakasz. A HÉV fontos szerepet játszott, és játszik ma is Budapest és a környező települések fejlődésében, a társaság a kerek évfordulót látványos rendezvénysorozattal ünnepli.

Örömteli, hogy a szervezők nem csak az átlagos érdeklődőkre gondoltak, hanem azokra is, akiket a mozdony füstje fejbe csapott. Többen, régóta vágyakoztak már egy nagyvasúti fotós tehervonat után, de a horribilis költségek miatt ez sokáig lehetetlennek látszott. A mai program megszervezésével a MÁV-HÉV Zrt. lelkes munkatársai nagyon sok vasútbarát álmát váltották valóra.

A mai parádé főszereplői délelőtt a ráckevei járműtelepről indultak. Először az LVII(90)-es mozdony mögé kapcsolt két pőre (Ks) és két dozátoros (Faccpp) kocsiból álló tehervonat, majd egy órával később az LVII(83) + MVIII(251) páros érkezett Pesterzsébet felső állomásra. A járművek kis befogadóképessége miatt a résztvevők létszámát 40 főre korlátozták, amely a mai napon tartott vasútbarát programok ellenére majdnem teljesen betelt. A szigorú, de indokolt biztonsági előírások miatt gyerekek nem is jöhettek, szombat délben tényleg a legkeményebb mag gyülekezett a pesterzsébeti HÉV-állomáson. Rövid nézelődés, balesetvédelmi oktatás és a menetrend szerinti személyvonatok elhaladása után az (idő)utazás megkezdődött.

© Barta Endre

a gépek csatlakozása a Mátrixban sem lett volna tökéletesebb

© Barta Endre

Tigris tehervonattal, a főváros és Pest megye határán

© Barta Endre

itt a házak is zöldek? - várakozás Dunaharaszti külsőn a személyvonatok áthaladására

A ráckevei HÉV-vonal felső része külvárosok és elhanyagolt iparterületek szélén, alsó része sík vidéken, szántóföldek és akácerdők mellett vezet. Különleges tájak és természeti csodák itt nincsenek, az állomások környezete évtizedek óta változatlan, az itt ingázó motorvonatok is már közelednek az ötvenhez. Egy rendszeres utazónak talán fel sem tűnik, de aki először jár erre, annak a hétköznapi üzem is színtiszta nosztalgia. A mai különvonatok a helybéliek körében is nagy feltűnést keltettek – felelevenítve egy letűnt, de sokak emlékezetében máig élő korszakot.

A fotós tehervonatot az L VII (90) pályaszámú Tigris húzta, előttük haladt a fotósokat szállító L VII (83) + M VIII (251) páros. Mindkét típus a II. világháború körüli időszakot képviseli. A mindössze tíz darabból álló L VII-es sorozat első hat járműve 1943-ban, utolsó négy 1953-ban állt üzembe. Becenevüket is a német Tigris tankok után kapták. Az L 83-as az első, az L 90-es a második sorozat része volt. A motorkocsik kényszerből egészen az 1970-es évekig személyszállítást végeztek, pedig a felszálló ajtók elrendezése és a magas alváz miatt erre nem igazán voltak alkalmasak. Tehervonati mozdonnyá történő átalakításuk során az ülések nagy részét eltávolították, helyükre légtartályokat és a tapadást segítő súlyokat szereltek. Az áruforgalom a HÉV-en már régóta megszűnt, de a mozdonyok a mai napig közlekednek, átlagosan havonta egyszer, pályafenntartási anyagvonatokat továbbítanak. A maihoz hasonló tehervonat tehát bár ritkán, és persze főleg éjszaka, de rendszeresen közlekedik a hálózaton. A sárga sínemelőkkel felszerelt pőrekocsikat sínszállításra, a dozátoros kocsikat pedig zúzottkő szállítására használják.

A fotósokat szállító M VIII-as motorkocsiból 1952-53 között tizennégy készült, és bár a csepeli gyorsvasútra szánták őket, a nagyobb vonóerő miatt a gödöllői vonalra kerültek. A ráckevei HÉV-en 1976-tól 1992-ig közlekedtek, majd 1991-95 között kivétel nélkül mindet selejtezték. Múzeumi példányként egyedül a 251-es élte túl a pusztítást, 2013 óta a nosztalgia-flotta működőképes tagja. A motorkocsi önállóan is tudna közlekedni, de egy esetleges szedőtörés vagy más okból történő szolgálatképtelenség elrontaná az utazás hangulatát, ezért a legtöbbször más járművekkel együtt indítják.

© Barta Endre

Tököl után már egyvágányú a pálya, az oszlopokat sem kell kerülgetni

© Barta Endre

két Tigris, két pőre, két dozátor, egy M8-as és a fotósok, mindenki ráfért a képre!

© Barta Endre

körüljárás után Ráckevén - hétvégi pihenőn a motorvonatok

A program lebonyolítása a szervezők és a fotósok részéről végig komoly odafigyelést igényelt. A ráckevei HÉV nem egy bezárt vidéki mellékvonal, ahol egy fotósvonat a nyílt pályán is addig áll, amíg akar. A vonal felső, Közvágóhíd és Tököl közötti szakaszán hétvégén is 30 percenként járnak a helyi érdekű vonatok, és bár Tököl és Ráckeve között a követési idő a duplájára nő, a vonali vágányok száma a felére csökken. A vonatok persze hétköznap még ennél is sűrűbben járnak, ezért a különvonatok közlekedése nem jelentett gondot, de ehhez több térközőrhelyet meg kellett nyitni. A ráckevei HÉV-en nincsenek térközjelzők, a követő vonat indulása a térközőr visszajelentése után engedélyezett. Két térközőrhely, Soroksár, Hősök tere és József Attila-telep egyébként csak hétköznap működik, de Szigetszentmárton-Szigetújfalut kimondottan a különvonat kedvéért nyitották újra.

A különvonatok  a menetrend szerinti személyvonatok közlekedését nem akadályozhatták, ezért Dunaharaszti külsőn és Szigetcsépen oda-vissza félre kellett állni. Itt a jellegzetes állomási építményekkel és az elhaladó M X motorvonatokkal lehetett fényképezni. A fotósok számára a legérdekesebb csemegét, de a legnagyobb kihívást is a nyílt vonali megállások jelentették. Egy helyszínre gyakran csak öt-hat perc állt rendelkezésre, ezért mindenkinek nagyon kellett igyekeznie, hogy megtalálja a neki tetsző beállítást. A fotós tehervonat az összes jellegzetes helyen megállt: a Duna hídnál, a horgásztanyáknál de a végére is maradt egy érdekes helyszín, a Knorr Bremse Helsinki úti gyára előtt. A mai nap rengeteg értékes képpel bővült a fotósok gyűjteménye, és valószínűleg mindenki várja már a folytatást.

© Barta Endre

szigetcsépi pihenő

© Barta Endre

előzés és ellenvonat Dunaharaszti külsőn - sok jó motorvonat kis helyen is elfér

© Barta Endre

korszakok találkozása a Helsinki úton

Szerzők: 

Téma: 

Helyszín: 

Járművek: