Járatbővítés az Esztergom–Almásfüzitő vonalon

Esztergom—Almásfüzitő, 2021. december 12. -- Az Esztergom—Almásfüzitő vonalon végrehajtott járatbővítés a 2021/22-es vasúti menetrend egyik újdonsága. Korábban a vonalon naponta két pár vonat fordult, de az egyik vonatpárt 2020. júniusában a koronavírus-járványra való hivatkozással megszüntették. Az új menetrendben Esztergom és Süttő között munkanapokon nyolc, hétvégén hat pár személyvonat közlekedik, Esztergom-Kertvárosban jó csatlakozással Budapest-Nyugati pályaudvar felé. A vonal teljes hosszában, Esztergom és Komárom között napi három-négy alkalommal lehet utazni, a vonatok közül az egyik Esztergom és Székesfehérvár között biztosít közvetlen eljutást. A vonalon a legkevésbé kényelmes, de legolcsóbb üzemű 117-es (Bzmot) sorozatjelű motorkocsik járnak.

Biztosan Győr felé is lenne utazási igény, de ehhez a menetrendhez most két motorkocsi elég. Ha az összes járat a vonal teljes hosszában közlekedne, akkor egy harmadik motorkocsit is be kellene állítani, ami plusz költség, és a vasúttársaság a dízelfronton nem áll igazán jól. A járatok komáromi és székesfehérvári meghosszabbítása viszont vasútüzemi szempontból mindenképp szükséges. Az esztergomi állomás átépítésével megszűnt a gázolajkút, a motorkocsikat legközelebb Komáromban lehet megtankolni. Műhely viszont már Komáromban sincs, a napi vizsgákat Celldömölkön végzik, amelyhez éjszakai szerelvénymenetek is szükségesek.

© Barta Endre

Hosszú ideje az első személyvonati kereszt a tokodi állomáson. A II. vágányról a vonat Komárom, a III. vágányról Esztergom felé indul. Tokod, 2021. december 12. Fényképezte: Barta Endre

© Barta Endre

Nyergesújfalu, Dunapart, 2021. december 12. Fényképezte: Barta Endre

Az Esztergom–Almásfüzitő vasútvonal mindkét végén forgalmas fővonalakhoz csatlakozik. Esztergom és Komárom, a vonatok végállomásai fontos úti célok, de a vonal mentén is nagyobb települések és ipari üzemek sorakoznak. A vasúttal párhuzamos 10-es főút forgalmán látszik, hogy a személyvonatokra is volna igény, különösen amióta a csatlakozó Budapest-esztergomi vasútvonal úgy megerősödött. A vasúti és a közforgalmú autóbuszközlekedés között sok a különbség, de egyértelmű előnye az egyiknek a másikkal szemben nincs. Süttő és Esztergom között egy átlagos hétköznap 28 közvetlen autóbuszjárat közlekedik, vonat egyelőre csak nyolc, de a reggeli és a délutáni csúcsidőben óránként lehet utazni. A vonatok menetideje 10-15 perccel rövidebb, de az autóbuszok hosszabb útvonalat járnak be, és a megállóhelyek száma is sokkal több. A vonatok egyelőre nem túl komfortosak, de egyre több a klímás motorkocsi, és egy hosszabb úton már a vonaton lévő WC is előnyt jelent.

Az első üzemnap nagyjából rendben lement, csak délután volt egy kisebb malőr. Csatlakozásra várás miatt a Székesfehérvárról érkező járat közel fél órát késett, de ettől mégsem borult össze semmi. A személyvonati kereszt egyszerűen átkerült Tokodról Nyergesújfaluba, Budapest felé pedig sok vonat jár, Kertvárosból egy későbbi vonattal lehetett tovább utazni. Az első nap tapasztalatai kedvezőek. A vonatok máris félházzal közlekedtek, pedig vasárnap lévén iskolások sincsenek, munkába sem indultak túl sokan, és a közutak is jól járhatók.

© Barta Endre

Ha minden rendben zajlik, akkor az átszállásra négy perc áll rendelkezésre. Kényelmesebb már csak egy közös peronnal lehetne. Esztergom-Kertváros, 2021. december 12. Fényképezte: Barta Endre

© Barta Endre

Alacsonyan süt már a nap, amikor késett Székesfehérvár–Esztergom járat végiggördül a híres tokodi elleníveken. Tokod, 2021. december 12. Fényképezte: Barta Endre

Szerzők: 

Téma: 

Helyszín: 

Járművek: