Csömödér, Pankaszrét, Várfölde, 2022. január 24. -- Szorgalmasan hordja a zalai erdőkben kitermelt fát Magyarország utolsó igazi erdei vasútja. Sokan az elmaradottság jelképének tartják, hiszen míg a gumikerekes járművek látszólag folyamatosan fejlődnek, az erdei vasút évtizedek óta változatlan. De éppen ez a bizonyítéka annak, hogy annak idején valami irgalmatlanul jó és hasznos rendszert sikerült létrehozni. Az erdei vasút szárnyvonalai a teljes erdőterületet feltárják, és mivel felfelé üresen, lefelé rakottan közlekednek, sikerült a fizikát is a vasúti szállítás oldalára állítani. Az erdei vasút fennmaradásának a legfőbb oka az, hogy máig azok a rakodóhelyek vannak többségben, amelyeket közúti járművekkel nagyon nehéz megközelíteni. A hálózaton közlekedő, hatkocsis tehervonatok nagyjából annyi fát szállítanak, mint négy-öt pótkocsis teherautó, és míg azok állandó veszélyt jelentenek a környezetre, a kisvasút illedelmesen elkerüli a településeket, szinte a táj részévé vált, a fenntartható gazdálkodás jelképe. Az erdei vasút a mai nap is tette a dolgát, a hálózaton egy tehervonat és egy pályafenntartási vonat közlekedett, míg a csömödéri fatelepen egy harmadik mozdony a kirakásban segédkezett.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 2289 olvasás
Csömödér, 2022. január 24. 7:12 -- Indul a munka a csömödéri erdei vasúton. A csarnokból a Cummins-motoros 409-es és a hagyományos 408-as mozdony állt ki. A 409-es éppen az üres faszállító kocsikat gyűjti össze, a 408-as pedig egyelőre vár. Vele fognak ma tolatni a fatelepen, vele állítják be a múlt héten lehozott rakott vonatokat a kirakáshoz, de a telephelyen belüli szállítások során is besegít. Az Mk48-ast ritkán használják, mert a 9 kilós sínekből álló pályára nem mehet, és a legtöbb erdei rakodóhelyet enélkül nem lehet megközelíteni.
Csömödér, 2022. január 24. 7:16 -- A mai nap csak egy tehervonat indul fáért a Szentpéterfölde feletti pankaszréti rakodóra, de ha sok a szállítani való fa, akkor egymás után két vonatot is indítanak. A 409-es mozdony kettő, Pf12 sorozatjelű kocsit hozott a fatelepről, négy további kocsit a bejárat melletti tárolóvágányról szednek majd össze.
Csömödér, 2022. január 24. 7:23 -- A 409-es mozdony a fatelep szélén további négy teherkocsit vesz fel, ezzel összeállt a hatkocsis szerelvény, amely fáért indul Pankaszrétre. Éjszaka esett egy kis hó, de a közlekedést ez legfeljebb annyiban nehezíti, hogy a sínek egy kicsit jobban csúsznak. A háttérben látszik a fatelep nyugati kapuja, ahol Lenti felé lehet indulni. Arrafelé az elmúlt néhány napban nem volt forgalom, ez a vonat is dél felé indul.
Kányavár, 2022. január 24. 7:52 -- A Csömödér és Pankasz-rét között közlekedő tehervonat hat üres kocsival és a Cummins-motoros 409-essel ráfordul a kányavári Alsó-Válicka-hídra vezető egyenesre. A pálya egy erdőszéli rakodóhely és a szürkemarhák legelője mellett vezet, de fát itt most nem tárolnak, és a marhák is inkább a motocross-pálya környékén nézelődnek. Nagy hideg nincs, de az éjjel esett vékony hóréteg valamennyire tartja magát.
Pördefölde, 2022. január 24. 8:07 -- A Törösznek és Pördefölde közötti, tavaly teljesen újjáépített pályán fürgén haladt a tehervonat, az elágazás után azonban minden méterért meg kell küzdeni. A pálya itt erősebben emelkedik, a kerekek pedig alig tapadnak. A zúzottkő ágyazat nélküli, 9 kilós sínek néhol annyira le vannak süllyedve, hogy a kerék nem is a sínen, hanem az alépítményen gördül. A mindössze 62 állandó lakosú Pördefölde határában szintén van egy elágazás, a házak előtt vezet a ritkán használt, de még üzemelő hosszúréti szárnyvonal.
Csömödér, 2022. január 24. 8:26 -- A rönkszállításhoz rendelt tehervonat már Szentpéterfölde környékén jár, de közben a fatelepen a bazalt rakodásával is végeztek, a pályafenntartási vonat is útnak indulhat. A napokban a bánokszentgyörgyi szárnyvonalon cseréltek talpfákat, most a kőpótlás következik. Ehhez mindkét oldalürítős kocsira szükség lesz, mert a követ az egyikből csak balra, a másikból csak jobbra lehet üríteni. A vonat végén az elmaradhatatlan "házikó", vagyis a pályamunkások kísérő- és melegedő-kocsija gurul.
Páka, Alsó-Válicka-híd, 2022. január 24. 8:31 -- A pályafenntartási vonat áthalad az Alsó-Válicka hídján, majd az ikonikus platánfa megkerülése után Páka felé veszi az irányt. A Lenti és Kistolmács közötti, zúzottkő ágyazatos, 24 kilós sínekből álló fővonalon a pályával alig van gond, de a mellékvonalak a PFT részéről folyamatos törődést igényelnek. Mindig azokat a vonalakat próbálják használható állapotba hozni, ahol a következő időszakban teherszállítás várható.
Páka, 2022. január 24. 8:37 -- Talán a világon nincs még egy olyan megállóhely, ahol a vonalon közlekedő valamennyi tehervonat megáll. Páka ilyen, itt van ugyanis egy bolt, ahol az erdei vasúton dolgozó mozdonyvezetők, fékezők vagy pályamunkások a nap hátralévő részére bevásárolhatnak. A pályafenntartási vonat rövid pihenő után indul tovább, a nap legnagyobb részét a Víznyomó és Bánokszentgyörgy közötti szárnyvonalon, Várfölde elágazás környékén fogják tölteni.
Kányavár, 2022. január 24. 9:05 -- A Csömödér és Bánokszentgyörgy között közlekedő pályafenntartási vonat a kányavári átjáróhoz közelít, ahonnan a pálya majd sokáig egy aszfaltúttal párhuzamosan vezet. Az éjszakai havazásnak nem sok nyoma maradt, inkább csak a magasabban fekvő részeken, ahol a minimális hőmérsékletkülönbség hatására tartósabbnak bizonyult. Nincs olyan rettentő hideg, a felhős ég alatt az éjjel is alig hűlt fagypont alá a levegő.
Törösznek, 2022. január 24. 9:13 -- A PFT-vonat előtt haladó, üres tehervonat innen észak felé folytatta az útját, a feketeberki szárnyvonal és a kétvágányos állomás a kép felső részén, vízszintesen húzódik. A PFT-vonattal a Pördefölde felé álló váltó miatt meg kellett állni, átállítása után a vonat Kámaháza felé haladt tovább, hogy aztán Víznyomói elágazásban térjen le a fővonalról. Egy idegennek nem könnyű ezen a kiterjedt hálózaton eligazodni, főleg hogy néhány pontjára több elnevezés is használatos, míg néhány nyílt vonali rakodóhely a térképekről is hiányzik.
Kámaháza, 2022. január 24. 9:19 -- Törösznek és Kámaháza között egy szakaszon a vasúttal párhuzamos, kiválóan járható erdei út vezet, amely aztán átvált egy traktorokkal szétnyomott, nedves időben járhatatlan rémálomba, ahol az elakadt személyautók kiszabadításában a helybéliek már nagy gyakorlatottal bírnak. A vasutat ez természetesen egyáltalán nem zavarja, a követ is most egy olyan helyre szállítják, amelyet közúton csak hatalmas kerülővel, két dombvonulatot keresztezve lehet megközelíteni.
Pördefölde, 2022. január 24. 11:43 -- Dél felé jár, mire a felhők elvonulása után napsütés ragyogja be a széles völgyeket. Időközben a rakodással is végeztek a Szentpéterfölde feletti Pankaszréti rakodón, a tehervonat hat kocsi rönkfát szállít a csömödéri fatelepre.
Kányavár, 2022. január 24. 12:00 -- A mindössze 139 állandó lakosú Kányavár községet a kisvasút távolról elkerüli. Ha a házakban hallják is a vonat halk csattogását, az éppúgy hozzátartozik a munkanapok zajához, mint mondjuk az erdőkből hallatszó láncfűrészek. A házak előtt elhaladó rönkszállító teherautók azonban nem csak hangosabbak, hanem veszélyesebbek is. Mégis vannak olyanok, akik ebben látják a jövőt, az erdei vasút fenntartása helyett az erdei feltáró utakat fejlesztik. Pedig amíg egy ilyen hatkocsis tehervonat szinte észrevétlenül, a legrövidebb útvonalon levisz az erdőből 30-40 tonna fát, ugyanehhez a mennyiséghez négy-öt pótkocsis teherautó szükséges, a kerülők miatt jóval hosszabb útvonalon.
Csömödér, 2022. január 24. 12:24 -- A mai nap egyetlen tehervonata visszatért Csömödérbe. A rakott kocsikat a mozdony hátrahagyja, innen már a fatelepi tolató feladata beállítani a kirakáshoz. A vonatfogadó vágányokon egy másik, tűzifával megrakott szerelvény is áll, amelyet onnan lehet könnyen felismerni, hogy a két méter hosszú rönköket nem hosszában, hanem keresztben rakták. Azért indulhatott ma a szokásos kettő helyett csak egy tehervonat a Pankasz-réti rakodóra, mert a múlt héten behozott fát még nem sikerült kirakni, ezért nem is volt üres kocsi.
Csömödér, 2022. január 24. 12:32 -- Hatalmas hegyekben áll a különböző minőségű fa a csömödéri fatelepen. A kisebb, rosszabb minőségű fából a telep hátsó részén működő fűrészüzem tűzifát készít, kalodában árusítják. A nagyobb rönkök jelentős része a háttérben látható nagyvasúti kocsikba kerül, a tolatós tehervonat kedden és csütörtökön jön értük Zalaegerszegről. A fatelepen a belső szállításokra egy külön mozdonyt alkalmaznak, a feladatot most a hagyományos kialakítású 408-asra bízták.
Várföldei elágazás, 2022. január 24. 13:41 -- Míg a tehervonat visszaért Pankasz-rétről Csömödérbe, a pályafenntartók sem tétlenkedtek, a zúzottkő legnagyobb részét már beépítették a pályába, sőt, már át is rendezték a vonatot a visszainduláshoz. Víznyomó és Bánokszentgyörgy között nincs személyforgalom, de valamennyire ez is fővonalnak tekinthető, hiszen több szárnyvonal innen ágazik ki: Mereta, Kövecses, Bucsuta-Bánkürtös illetve a hálózat legvégén lévő Oltárc és Márki-rét. Bánokszentgyörgy után azonban tavaly júniusban lezárták a pályát, és az előző hosszú felsorolásból mindössze Mereta és Kövecses maradt.
Várföldei elágazás, 2022. január 24. 13:48 -- Az erdei vasút talpfából önellátó, saját faanyagból a Zalaerdő Zrt. lenti fűrészüzeme gyártja. A Várföldei elágazás környékén az elmúlt napokban sok talpfát cseréltek, némelyiken még a síncsavar helyének az előfúrása során keletkezett forgács is látható.
Várföldei elágazás, 2022. január 24. 13:53 -- A pálya menti növényzet ritkítása is a pályafenntartók feladata, és mivel minden munkanap dolgoznak, erre is tudnak időt szakítani. A ma készült képeken is látszik, hogy a vasúti pálya környezete teljesen tiszta, nincsenek úgy benőve, mint a legtöbb nagyvasúti vonal, így a közlekedést nem is akadályozzák a pályára dőlő fák, vagy a pályára hulló falevelek.
Várfölde—Víznyomó, 2022. január 24. 14:20 -- A munka végeztével a pályafenntartási vonat hazaindul Csömödérbe. Lehet, hogy már hordják a fát az erdőből Meretára vagy Kövecsesre, és ha elfogy a Pankasz-réten, akkor majd erre fordulnak a tehervonatok. A csömödéri erdei vasút a helyenként leromlott állapota ellenére egy hatalmas kincs, egyszerre védendő ipartörténeti emlék és a modern, fenntartható erdőgazdálkodás fontos közreműködője.
Várfölde-Víznyomó, 2022. január 24. 14:21 -- A pályafenntartási vonat felvette az utazótempót, és negyven perc alatt le is ért Csömödérbe. Ők biztosan tudják, hogy hol kell vigyázni, de azt is, hogy hol lehet jobban elengedni a gépet. Autóval követni őket lehet, de utolérni nem, mert az erdei utakon ilyenkor nem lehet átjutni, az aszfaltút pedig hatalmasat kerül. De az erdei vasút is hamarosan leáll mára, rövidek még ezek a téli nappalok. A bocik egy darabig még biztos itt lesznek, de eddig sem zaklatta fel őket semmi.