Ahol már egy Nohab sem elég
Mónosbél, 2015. szeptember 6. -- A Budapest - Miskolc fővonal Nagyút és Mezőkeresztes-Mezőnyárád közötti szakaszát 2015 nyarán felújították, ekkor jelentős mennyiségű használt sínt nyertek ki a pályából Mezőkövesd környékén. A sínek egy részét azóta is az Eger - Putnok vonal mellett tárolják, azokat három részletben hozták fel Mónosbél és Bélapátfalva állomásokra. Az első adag használt sín egy kellemes őszi vasárnapon érkezett Mónosbélre. A szállítást azért egy hétvégi napra időzítették, hogy a rakodással a lehető legkevésbé zavarják a vonal forgalmát. Eger és Szilvásvárad között ilyenkor mindössze egyetlen pár személyvonat közlekedik.
Érkezés Mónosbélre, a háttérben az Egercsehi Szénbányák megmaradt rakodója, a szerelvény mögött kissé lemaradva a segélygép látszik
Mónosbél egy nyugodt, kihalt kis vidéki állomás három vágánnyal és rakodóval. Az egy fős személyzet dolga a naponta eltérő mennyiségű, egy, kettő, három vagy négy pár személyvonat fogadása és menesztése, a jelzők kezelése. Egykor itt rakták teherkocsikba az egercsehi szénbányából kötélpályán érkezett szenet, és vízvételezési lehetőség is volt itt a gőzösök számára. Mára se rakodás, se teherforgalom nem maradt, a személyforgalom sem jelentős. A váltókat 2008-ban kiszögellték, ám a sínszállítmány érkezése előtt helyreállították, így az állomás ismét képes volt egyszerre több vonat fogadására.
Ezen a reggelen a használt síneket „Ketty,” a Kárpát Nohab hozta. A gép a többi magyarországi Nohabtól eltérően csak négy hajtott tengellyel rendelkezik, így a hegyvidéki jellegű 87-es vonal némiképp kifogott rajta. A megszűnt Tardosi kőbányák megállóhely közelében egy szűk és emelkedő ívben befeszült a szerelvénnyel, s onnan önerőből nem tudott továbbindulni. Ekkor hívták segítségül Eger-Felnémetről az Omya-s tehervonat Szergejét, amely áttolta a szerelvényt a kritikus szakaszon, s végül együtt jutottak el Mónosbélre. A komoly problémát sikerült viszonylag gyorsan megoldani, és jócskán a szilvásváradi személyvonat érkezése előtt szabaddá tették a pályát.
A segélyező Szergej is bejár Mónosbél állomásra
Rég nem látott vonatforgalom Mónosbélen. A Szergej Eger felé vár indulásra, a Nohab pedig rövid egyeztetést követően átjárni készül a szerelvény másik végére.
jócskán a személyvonat érkezése előtt szabaddá tették a pályát - még egy körbejárásra is volt idő
A használt sínek lehúzása hosszú, öt-hat órás folyamat. A képen látható berendezés az egész szerelvény hosszában képes mozogni, a hosszú sínszálakat a szerelvény végén két kar segítségével engedi le az alattuk lévő vágányra. Az utolsó kocsit, és vele együtt az egész szerelvényt mindig oda kell állítani, ahová a sínszálat kívánják lehúzni, ez pedig rengeteg tolatási műveletet és időt igényel.
A hosszúsín-szállító szerelvény rakodó berendezése - ügyes kis szerkezet
Almárnál, a hegyek közül kiérve már könnyű a terep, de várja még a Vár mögötti emelkedő...
Szerzők:
Téma:
Helyszín:
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 3360 olvasás
Hozzászólások