Szlovák-magyar munkamegosztás a Miskolc–Kassa vonalon
Miskolc-Tiszai–Hidasnémeti, 2021. december 13. – Az M30 autópálya hiányzó szakaszának 2021. októberi átadása után a vasúton is javult Kassa, a kelet-szlovákiai nagyváros Magyarország felőli elérhetősége. A Hernád InterCity-k kassai közlekedését igazából már tavaly tervezték, de a Covid-járvány közbeszólt, sokáig semmi sem járt ki, utána is csak napi két vonatpár. A Budapest-Keleti—Miskolc-Tiszai—Kassa útvonalon az új menetrend szerint kétórás ütemben, napi hét pár InterCity vonat közlekedik. Egészen meglepő, hogy a szlovák menetrendi kereső Pozsony és Kassa között már budapesti útvonalat is ajánl, és bár a két szűkös átszállás (Budapest-Keleti, Hegyeshalom) elrettentő hatású, a hat óra körüli menetidők egészen jól összemérhetők.
A Hernád IC-k útvonalának kassai meghosszabbításával a „Rychlé Eso” (kb. Gyors Ász) becenevű, szlovák 362-es villamos mozdonyok is gyakrabban járnak át Magyarországra. A típusismerete még 2013-ból sok mozdonyvezetőnek megvolt rá, akkor néhány hónapig Budapestig is eljutottak, de aztán ez elmaradt. Az Eso becenév nem túl izgalmas, a 363-as sorozat eredeti ES 499.1 típusmegjelöléséből származik. A formára azonos, de egyenáramú 163-asok Peršing beceneve már beszédesebb: úgy gyorsultak, mint a Pershing-rakéták, de a hatótávolságuk is rövid volt, ami már egyáltalán nem számít dicséretnek.
A ŽSSK szlovák személyszállító vasúttársaság összesen huszonkét darab 362-es sorozatú villamos mozdonnyal rendelkezik, ebből tizenhat a pozsonyi, hat pedig a zsolnai fűtőházhoz tartozik. 140 km/órás végsebességük miatt elsősorban gyorsvonatokat továbbítanak. A villamosított vasúthálózat bármelyik részén lehet velük találkozni, de mivel kétáramneműek, elsősorban a Pozsony–Zsolna–Kassa fővonalon járnak. Itt Pozsony és Puhó (Púchov) között 25 kV-os, a további szakaszon még a régi, 3 kV-os egyenáramú felsővezetéki rendszer üzemel. A fővonal korszerűsítése a felsővezetéket is érinti, a puhói csomópont felett is már 25 kV-os hálózat feszül, így a hagyományos, egyenáramú mozdonyokkal nem is járható.
Miskolc-Tiszai, 2021. december 13. 9:20 -- Hernád IC érkezett a Tiszai pályaudvar III. vágányára a szlovák vasút mozdonyával és két magyar személykocsival. A mozdony helyére fogják betolni a sátoraljaújhelyi vonatrészt, majd immár Hernád-Zemplén IC néven folytatják az útjukat Budapest felé. Fényképezte: Barta Endre
Miskolc-Tiszai, 2021. december 13. -- Nem egy óriáshangya antennái, hanem a Tiszai pályaudvar kandeláberei vetülnek rá a körbejáró mozdony oldalára. Fényképezte: Barta Endre
Csobádi halastavak, 2021. december 13. Fényképezte: Barta Endre
A menetrendi kötöttségek miatt a hidasi vonalon a mozdonyforduló a szokásosnál bonyolultabb. A Miskolc-Tiszai és Hidasnémeti közötti személyvonatokat, illetve a Budapest-Keleti–Miskolc-Tiszai–Kassa közötti Hernád InterCity vonatokat a magyar és a szlovák mozdonyok sajátos munkamegosztás szerint továbbítják. Mivel a MÁV-START-nak nincs 3 kV-os villamos mozdonya, a Hernád IC egy szlovák 362-essel érkezik Kassáról a határállomásra. Személyzetcsere után ugyanez a szlovák gép megy tovább Miskolc-Tiszaira, ahonnan majd egy személyvonattal tér vissza Hidasnémetibe. Az utána Budapest és Miskolc felől érkező InterCity-t a határállomásig egy magyar mozdony húzza, gépcsere után a szlovák mozdony ezt viszi tovább Kassára, a magyar pedig a személyvonatot viszi vissza Miskolcra. A szlovák gépek egész nap pörögnek, alig van pihenő, de a menetrendhez így is napi három gép szükséges.
Csobádi halastavak, 2021. december 13. -- A páros Hernád InterCity-k mozdonyai visszafelé, Hidasnémeti és Miskolc között a személyvonatokat továbbítják. A reggeli órás és a nap további részében érvényes kétórás személyvonati ütem határán, az 5335-ös számú vonat kettő, egyenként háromkocsis szerelvénnyel tér vissza Miskolcra. A hat kocsiban összesen 15 utas ülhetett. Fényképezte: Barta Endre
Encs-Fügöd, 2021. december 13. Fényképezte: Barta Endre
Encs-Fügöd, 2021. december 13. Fényképezte: Barta Endre
Szerzők:
Téma:
Helyszín:
Járművek:
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 2924 olvasás