Mátrafüred, Oxygen Adrenalin Park

Története - A parki kisvasút a régi kőfejtő helyén épült, amely egykor a hegységben a legnagyobb volt, ma a pihenést, kikapcsolódást szolgálja. Ez az 1970-es években felfejlesztett és gépesített kőbánya volt, ahonnan az útépítési zuzalékkövet nagyobb távolságokra is szállították. A fejtett kőzetanyag üde, vastagpados hiperszténandezit volt. Környezet- és természetvédelmi okok miatt az 1980-as évek közepén bezárták. A helyén először ifjúsági parkot szerettek volna nyitni, a hely szelleméhez méltó Rockbánya néven, de ez végül nem sikerült. Az elhanyagolt bányaterületek a környéken mindenhol sok gondot okozott, sokan szemétlerakónak tekintették. A téli-nyári bobpálya 2006. októberében nyílt, építésének idején a leghosszabb pálya volt az országban. A park azóta évről évre újabb attrakciókkal bővült. Az egykori bányaudvar nagy kiterjedésű, sziklafalakkal határolt sík felületén 2014-ben adták át a parkvasutat, ahol először csak hajtányok, majd 2015-től egy mozdonyos vonat is közlekedik. Az egykori bányaudvaron ma többek között egy vízi játszótér, quad-pálya és régi harci járművek sorakoznak, felette canopy-pálya és egy függőhíd vezet át. A fejlesztések folytatódnak, hamarosan átadják a sástói kemping és a park között épített libegőt.

Pálya - A vasúti pálya nyomtávja a bécsi Prater liliputi vasútjával azonos, 15 col, azaz 381 mm. A pályát végig zúzottkő ágyazatba fektették, fa keresztaljakra erősített, vignoles-profilú sínekből áll. A síneket hevederekkel kötötték össze, a sínek hossza kb. 4 és 9 méter között változik. A kb. 860 méter hosszú körpályán egy kétvágányos állomás található, a vágányok között fedett, oldalról nyitott peronnal. A pálya az egykori kőbánya bányaudvarán vezet körbe, amelyet három oldalról a kőfejtés során kialakult bányafalak határolnak. A terület délnyugati oldalán csodálatos kilátás nyílik Mátrafüred és Gyöngyös irányába.

Járművek - A pályán először csak hajtányok közlekedtek, majd 2015-ben érkezett egy mozdonyos szerelvény is. A hajtányok kétszemélyesek, lábbal kell tekerni őket, megjelenésükben Frédi és Béni, avagy a két kőkorszaki szaki hangulatát idézik. A mozdony az amerikai EMD E vagy F sorozatú dízelmozdonyaira hasonlít, a meghajtásáról az amerikai Kohler cég 25 lóerős, ECH740 típusú benzinmotorja gondoskodik, amelyet egyébként generátorokba, nagyobb teljesítményű fűnyírókba vagy más mezőgazdasági vagy építőipari gépekbe szoktak beszerelni.

Forgalom - A vasút a park nyitva tartási idejében működik. A hajtányokat bármikor el lehet vinni egy körre, a vonat 30 percenként indul, akár egyetlen utassal is.

utoljára frissítve: 2018. augusztus 31.

Képek